Wat is lean?

21-02-2018

Lean is een klantgerichte methode die wordt gebruikt om elk proces continu te verbeteren door verspilling te elimineren in alles wat je doet; het is gebaseerd op de principes van "Continue verbetering van de prestaties" en "Respect voor mensen."

Als je wilt begrijpen hoe je Lean toepast in een organisatie, moet je de basis kennen: de principes, de definities van waarde en verspilling, hoe je effectief kunt leiden en hoe je de waardestroom definieert en verbetert.  

De basisprincipes van Lean zijn:

  • Concentreer je op het effectief leveren van waarde aan uw klant
  • Verbeter de waardestroom door alle soorten verspilling te elimineren
  • Laat het proces moeiteloos stromen (het principe van Flow)
  • Produceer op basis van de klantvraag (het principe van Pull)
  • Streef naar perfectie

Laat de klant bepalen wat waardevol is

De klant definieert de toegevoegde waarde met de volgende drie voorwaarden:

  1. Het product of dienst moet waarde toevoegen.
  2. De klant moet bereid zijn om ervoor te "betalen".
  3. Het moet de eerste keer goed worden gedaan.

Als je niet aan alle drie deze criteria voldoet, voegt het werk in lean termen geen waarde toe, en dat noemen we verspilling.

Wat is "verspilling" eigenlijk?

Verspilling bestaat in drie hoofdvormen:

  1. Mura wat staat voor te veel variatie in het eindproduct.
  2. Muri wat staat voor overbelasting van mensen, apparatuur of systemen.
  3. Muda staat voor verspilling.

De volgende acht vormen van verspilling worden geassocieerd met Lean. 

  1. Wachten: zijn mensen of onderdelen, systemen of faciliteiten niet actief - wachtend op een werkcyclus?
  2. Correctie/controle: resulteert het proces in iets dat de klant onacceptabel acht?
  3. Beweging: in welke mate verplaatst je materialen, mensen, apparatuur en goederen binnen een verwerkingsstap?
  4. Overproductie: produceert je eerder, sneller of in grotere hoeveelheden dan de klant veeleisend is?
  5. Overprocessing: hoeveel extra werk wordt er uitgevoerd buiten de norm die de klant nodig heeft?
  6. Transport: Is er onnodige beweging (zonder toegevoegde waarde) van onderdelen, materialen of informatie tussen processen?
  7. Talent: Wordt medewerkers gevraagd om werkzaamheden te doen die niet past bij hun kennis en vaardigheden?
  8. Voorraad: heeft je grondstoffen, onderhanden werk (WIP) of afgewerkte producten zonder toegevoegde waarde?

Om dit goed te kunnen onthouden wordt vaak de ezelsbrug WCBOOTTV gebruikt. In het Engels wordt ookwel de afkorting TIMWOODS gebruikt.


Start vandaag nog met verbeteren en schrijf je in voor de training Lean Green Belt

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin