
De krijtcirkel
Een verandering van omgeving kan alles helpen. Volgens Taiichi Ohno is er iets mis als werknemers niet elke dag rondkijken en dingen die ze vervelend of saai vinden aanpassen. Zelfs de nieuwe werkwijze van vorige maand moet al verouderd zijn. Een van de bekendste methoden van Ohno is de krijtcirkel. De methode zelf is eenvoudig. Een cirkel wordt op de werkvloer in de buurt van een interessante plaats getekend. Er wordt een persoon in de cirkel gezet en verteld om het niet te verlaten totdat hij wordt opgehaald.
"Kijk maar!"
Ohno is een van de belangrijkste drijfveren achter het Toyota-productiesysteem, en dus indirect van lean productie. Een van zijn beroemde methoden was de krijtcirkel. Op de werkvloer in een interessegebied tekende hij een cirkel met krijt. Een medewerker die een probleem had op te lossen in dit gebied, werd in de cirkel gezet.
De instructie is simpel: "Kijk maar!"
Na een tijdje kwam Ohno terug en vroeg wat hij had gezien. Als het antwoord onbevredigend was, moest de medewerker meer toekijken. Vaak stond hij uren in de cirkel voordat Ohno tevreden was. Deze oefening staat ook bekend als staan in de krijtcirkel. Een eenvoudige Lean observatietechniek die je ogen opent voor nieuwe manieren om de effectiviteit en efficiëntie van je processen te verbeteren.
Goede beslissingen zijn gebaseerd op een grondige gegevensverzameling en een goede gegevensanalyse. Als je nuttige productiviteitsverbeteringen wilt vinden, ga je in de cirkel staan om te zien waarom de dingen zijn zoals ze zijn en ga je zoeken naar mogelijkheden om Lean-methoden en Lean-werkwijzen toe te passen.
Waarde moet altijd worden gezien vanuit het perspectief van de klant, waarbij de klant de persoon is die de uitvoer zal gebruiken. Waarde toevoegend zijn die acties en middelen die waarde creëren waar een klant voor wenst te betalen. Niet-waarde toevoegend is alles wat gedaan wordt in een proces dat geen waarde heeft voor de klant, maar waarvoor ze moet betalen wanneer het product of dienst wordt gekocht. Het is alles wat de klant niet nodig heeft of waarvoor hij niet wil betalen.